רישוי עסקים | הוצאת רישיון עסק
עסקים מסוימים וטעוני רישוי חייבים להוציא רישיון על מנת לפעול בתחומה של רשות מקומית מסוימת. האחריות על הוצאת רישיון עסק היא של מחלקת רישוי עסקים ברשות מקומית. עם זאת, ההוראות לגבי איזה עסק טעון רישוי ואיזה לא מופיעות בחוק הכללי של מדינת ישראל. לכן, חלק מהעסקים בארץ לא יכולים לפעול ללא רישיון עסק בתוקף.
מבחינה פורמלית, הגורמים האחראיים על מתן האישורים עבור העסק הם רשות הכבאות, משטרת ישראל ועוד. לפי החוק משנת 1968, הפעלת עסק טעון רישוי ללא רישיון היא עבירה חמורה שגוררת סנקציות קשות. בנוסף, יש להפריד בין רישיון כזה לבין רישיון יצרן, שרלוונטי למפעלי מזון שמעורבים בייצור מזון ואצלם ההנפקה היא מול משרד הבריאות.
✔️ ליווי לאורך כל שלבי התהליך מא'-ת'
✔️ שירות בכל הארץ
✔️ תחסכו זמן וכסף – תשאירו את זה למקצוענים
התקשרו עכשיו! 073-7841593
מה זה רישיון עסק?
רישיון עסק מעיד שהעסק מקיים את כל תקנות החוק, ולאור כל ההנחיות שקיבל מכל הגורמים המטפלים בנושא, ללא יוצא מן הכלל, לרבות: תקנות בנייה, בטיחות באש, תנאי היגיינה ותברואה. רישיון עסק נועד להבטיח שננקטו כל האמצעים והסידורים לשם הפעלתו התקינה של העסק, לטובת הציבור ובעל העסק, בהתאם למטרתו ולדרישות החוק.
מה כלול בתהליך הוצאת רישיון עסק?
יש כמה שלבים שאותם צריך להשלים על מנת להוציא רישיון עבור עסק מסוים על פי החוק בישראל:
א. הכנת תכניות ומסמכי בקשה – בשלב הראשון יש צורך להכין תכניות ואת מסמכי הבקשה עבור הרישיון.
שלב שבו מבצעים איסוף מוקדם של המידע, מוציאים נתונים מרישוי העסקים ומתיק הבניין ואף מכינים את מסמכי החברה על פי דרישת הרשות. יתרה על כך, בשלב הזה צריך לבצע מדידה של הנכס, להכין את הבקשה ולצרף טפסי השלכות סביבתיות.
ב. הגשת בקשה לגורמים המאשרים – בשלב השני נכנסים אל עובי הקורה ומפקידים את הבקשה ואת המסמכים אצל הגורמים המאשרים שמשתייכים למחלקת רישוי של עסקים ברשות המקומית. כמו כן, משלמים אגרת בקשה לרישיון ומקבלים את האישור על הגשת הבקשה. בהמשך, צריך להכין את בעל העסק לקראת הביקורת של הגורמים המאשרים ולבצע ביקורת בעסק עצמו על ידי הגורמים הרלוונטיים.
ג. הכנת הרישיון והתנאים – בשלב השלישי מרכזים את חוות הדעת של גורמי הרישוי ונותני האישור, כדי לפעול לפי ההנחיות שלהם. בנוסף, מדריכים את בעלי העסק לגבי תיקון הליקויים במידה וישנם. לבסוף, מעבירים את המסמכים כדי לקבל אישור סופי מכל גורם מאשר, מדפיסים את הרישיון בחתימת מנהל האגף ומקבלים את הרישיון עצמו.
תהליך רישוי עסקים
מטרת התהליך היא להבטיח כי העסק עומד בדרישות הבטיחות, הסביבה והבריאות של המדינה. תהליך הרישוי מתחיל בהגשת בקשה לרשות המקומית. הבקשה צריכה לכלול מידע על העסק, כגון סוג העסק, גודל העסק, מקום העסק ועוד. לאחר הגשת הבקשה, הרשות המקומית תבדוק את העסק ותקבע האם הוא עומד בדרישות הרישוי. אם העסק עומד בדרישות, הרשות המקומית תנפיק רישיון עסק. הרישיון יכלול את תנאי הרישוי של העסק. הליך הרישוי עשוי לקחת מספר שבועות או חודשים, תלוי בסוג העסק ובהיקף הבדיקה הנדרשת.
מה עושים אם לא מצליחים להשלים את תהליך הוצאת רישיון עסק?
כל השלבים השונים שאותם צריך להשלים על מנת להפעיל עסק טעון רישוי עסקים בצורה חוקית עלולים להיתקל בעיכובים. כך לדוגמא כבר בשלב הראשון ניתן להגיש את בקשה רק אם משלמים אגרה, למרות שהעסק עצמו עדיין לא פעיל ואין לו הכנסות.
גם בהמשך, יש להביא בחשבון דחיה של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, סירוב משפטי או עיכובים מצד גורמי איכות הסביבה.
החדשות הטובות הן שתהליכי הרישוי לא חייבים להתבצע לבד. בשביל להשלים את התהליך, ניתן להתייעץ עם בעלי מקצוע שמגיעים מהתחום של בטיחות ומלווים עסקים רבים עם ניסיון מוכח בשטח.
פרמטרים שצריך לעמוד בתהליך רישוי עסקים
- איכות הסביבה ומניעת מפגעים
- מניעת סכנות ושמירת שלום הציבור
- בטיחות של הנמצאים בעסק
- בריאות הציבור
- סיכון מקורות מים
- תנאי תברואה נאותים
- קיום חוק רישוי ובנייה וחוקי איגוד הכבאות
למה חשוב להוציא רישיון עסק ומה הסכנות במידה ולא מוציאים?
יתרונות הוצאת רישיון עסק | חסרונות באי הוצאת רישיון עסק |
– היכולת לעבוד מול גופים ציבוריים וממשלתיים – לעבוד מול שלטונות המכס ללא חשש לשחרר סחורות – לקבל הלוואות בתנאים מועדפים לעסקים קטנים – להשתתף בירידים המוקמים בעידוד גופים שונים – להגדיל את מעגל הלקוחות הפוטנציאלים | – עבירה פלילית – רישום פלילי – צו סגירה – קנסות – חשיפה לתביעות מטעם הרשויות |
שאלות נפוצות בנושא רישוי עסקים\רשיון עסק:
ישנם עסקים שאינם נדרשים באישור שירותי הכבאות ויכולים לעבוד לפי מסלול תצהיר.
קיים מידע מפורט באתר הכבאות וההצלה.
במידה והעסק כן נדרש באישור הכבאות, עליך לפנות ליועץ בטיחות אש לצורך קבלת הנחיות והכוונה.
על מנת לקבל אישור אכלוס/טופס 4 /רישיון עסק כל בעל מבנה העולה על 100 מ"ר נדרש להציג כי המבנה עומד בסידורי בטיחות האש בהתאמה לאופיו, ייעודו והשימוש שייעשה בו.
– מבנים בהם כמות האנשים גדולה (תעשייה/רבי קומות/מסחר וכו') יידרשו בהצגת תכנית בטיחות אש. התוכנית תתוכנן בהתאמה לסוג/גודל/שימוש והאלמנטים הקיימים במבנה.
– כחלק מבניית בית פרטי נדרש אישור על כך שהבית עומד בתקנות בטיחות האש. ולשם כך נדרש אישור יועץ בטיחות אש כחלק מנוהל מקוצר של רשות הכבאות והצלה לישראל.
לכן, עליך לצאת מנקודת הנחה שלכל תהליך של טופס 4 / אישור אכלוס תידרש להציג תכנית בטיחות אש שתאושר ע"י רשות הכבאות וההצלה או ע"י יועץ בטיחות (בהתאמה לדרישות הועדה המקומית).
אם נעשה שינוי ייעוד לשטח שנרכש. נדרש להתאים את המערכות ואמצעי בטיחות האש לאופי המקום. הדבר נדרש באישור הכבאות לתוכנית בטיחות אש חדשה.לדוגמה: מבנה ששימש למסחר כגון הנעלה/ביגוד נרכש ומיועד לשמש כמסעדה, יידרש להציג תכנית בטיחות אש מעודכנת בה מוצגות המערכות לעסק הייעודי ושינויי הפנים במידה ונערכו במקום.
דברים שכדאי לדעת ברישוי עסקים
חוק רישוי עסקים אינו חל על כל העסקים אלא רק על עסקים המפורטים בצו שפרסם שר הפנים ברשומות. ניהול עסק ללא רישיון מהווה עבירה פלילית על פי חוק רישוי עסקים וצפוי לצו סגירה, קנסות ואף בעליו עלול לקבל רישום פלילי.
כדאי שתדעו כי מחלקת רישוי עסקים מחלקת את סוגי העסקים ל- 10 קבוצות שונות, כאשר לכל עסק דרישות ומגבלות ספציפיות. פנו אלינו בנושא רישוי עסקים, ונוכל לחסוך לכם המון כסף וזמן.
ש.פ.י בטיחות ואיכות כאן בשבילך!
התייעצות עם המומחים של ש.פ.י בטיחות ואיכות בע"מ תאפשר לך לקצר משמעותית את משך הזמן שעובר מרגע תחילת התהליך ועד סיומו. אנו נלווה אותך בכל שלבי הרישוי, אך בעיקר נעניק לך מידע קונקרטי שיאפשר לך להתחיל להפעיל את העסק ולייצר הכנסה בהקדם.
מומחי ש.פ.י מטפלים בכל נושאי הבטיחות הרלוונטיים:
• תיק מפעל
• תוכנית בטיחות בעבודה
• סקר סיכוני אש ותוכנית בטיחות אש
• פיקוח עליון בביצוע עבודות קבלניות
• ייעוץ להשלמת סידורי כבאות לצורך קבלת רישיון
• סיוע בבחירת קבלני ביצוע
לא צריך לשבור את הראש – תנו למקצוענים לעשות בשבילכם את העבודה!
המומחים של שפי בטיחות ילוו אתכם לאורך כל הדרך
עד הוצאת רישיון עסק
התקשרו עכשיו או השאירו פרטים באתר